ایا از میزان فروش محصول خود ناراضی هستید؟؟؟ ایا می خواهید فروش خود را چند برابر کنید؟؟؟
پس کلیدهای طلایی که مشاوران فروش ما در اختیار شما قرار می دهند را از دست ندهید
پیشنهاد فروش و تبلیغات شما چگونه است؟؟
با مشاهده روزنامهها و مجلهها میبینیم اغلب تبلیغات مشابه یکدیگر و بسیار عمومی هستند. همگی آنها بهطور غیرمستقیم میگویند: «بیایید از ما بخرید، تا ما سود ببریم و ثروتمند شویم.» ولی به این پرسش جواب نمیدهند که چرا باید از آنها خرید کنیم.
حال این تبلیغات را با تبلیغی مقایسه کنیدکه بهطور خاص، بستهای ویژه از محصولات و خدمات را با قیمتی خاص برای افرادی خاص معرفی میکند. چنین تبلیغی در بین دهها تبلیغ در همان زمینه متمایز خواهد شد و احتمال فروش افزایش مییابد.
کلید طلایی اول: تبلیغات خود را خاص سازید!!!!!
تبلیغات خاص و متفاوت همواره موردتوجه قرار میگیرد. یکی از موارد مهم برای متفاوت بودن، ارائه قیمت و توجیه آن است. بسیاری از رقیبان قیمتها را بهراحتی در اختیار علاقهمندان قرار نمیدهد و همچنین قیمت را توجیه نمیکنند. بارها از فروشنده پرسیدهام چرا این پیراهن گرانتر است و او میگوید چون کیفیتش بهتر است. چنین پاسخهایی کافی نیستند. تعریف کیفیت بهتر چیست؟
در تبلیغات خود قیمت را توجیه کنید و توضیح دهیدکه مشتری با پرداخت قیمت، چه مزایایی بهدست خواهد آورد. همچنین حس فوریت را در مشتری برانگیزید تا بلافاصله به خرید اقدام کند.
کلید طلایی دوم: پیشنهادات با مدت محدود!!!!
این نوع پیشنهادات مدتدار، روش موردعلاقه من در فروش است. مشتریان همیشه تمایل به تعلل دارند. آنان حتی خرید محصولاتی را که کاملاً ضروری بهنظر میرسد، به تعویق میاندازند. با ارائه پیشنهادات با مدت زمانی محدود بر این مشکل فائق میآیید.
در پیامهای پیشنهاد فروش، دلیلی ارائه کرده و فروش ویژه را تا مدت محدودی ادامه دهید. مثلاً به مشتری بگویید به تمام کسانی که تا پایان ساعت کاری چهارشنبه 10 اردیبهشت سفارش خود را ثبت کنند، یک کتاب رایگان هدیه داده خواهد شد.
آن دسته از مشتریان محصولات آموزشی من که از شهرستانها تماس میگیرند، ابتدا بسیار پر انگیزه هستند، اما وقتی در مییابند که برای پرداخت باید به بانک مراجعه کنند، اینکار را به تعویق انداخته و پس از چند روز به فراموشی میسپارند. البته امکان پرداخت آنلاین در سایت وجود دارد، ولی بعضی از مشتریان کارت بانکی با رمز دوم فعال ندارند یا از خرید اینترنتی واهمه دارند.
راهحلی یافتهام که بسیار مؤثر واقع میشود؛ بهاین ترتیب که هرگاه مشتریان تماس میگیرند تا در مورد نحوه خرید سؤال کنند، به آنها توضیح میدهم که نامشان و محصول درخواستی را یادداشت کردهام و یک پیشنهاد خوب برایشان دارم. اگر تا پایان ساعت کاری همان روز وجه را پرداخت کنند، یک محصول دیگر بهعنوان جایزه برایشان میفرستم و اگر خرید به فردا موکول شود، این جایزه به آنان تعلق نخواهد گرفت.
چندین مشتری تا بهحال تماس گرفته و گفتهاند که بانک شلوغ بوده و نتوانستهاند وجه را پرداخت کنند و تقاضای تمدید این فرصت را تا صبح روز بعد کردهاند و در نهایت خرید کردهاند.
بهطور کلی خریداران وقتی درمییابند فرصت ویژهای فراهم شده، اما بهزودی پایان خواهد یافت، تمایل بسیار بیشتری به خرید پیدا میکنند. اگر هیچ پیشنهاد مضخصی نداشته باشیم، معمولا خرید تا حد ممکن به تعویق میافتد و در بسیاری از موارد به فراموشی سپرده میشود.
کلید طلایی سوم: تخفیف هرگز!!!!!!!!!!!!
من شخصاً علاقهای به تخفیف قیمت محصولات ندارم، زیرا فکر میکنم تخفیف ذهنیت نامناسبی را به مشتری منتقل میکند. زیرا وقتی خودتان فکر کنید محصول یا خدمتتان ارزشی ندارد، حدس بزنید چه اتفاقی میافتد. بسیاری از افراد هم همین فکر را خواهند کرد! تخفیف یکی از هزینه های پنهان هر کسب و کاری است که در غالب موارد به آن اهمیت داده نمی شود. بجای دادن تخفیف ، کالایی را معادل مقدار تخفیف به مشتری هدیه بدهید. مثلا اگر کالایی را ده هزار تومان می فروشید و مشتری تقاضای تخفیف می کند ، به او یک کالای هزار تومانی جایزه دهید. با اینکار بجای یک کالا دو کالا فروخته اید و نکته مهم دیگر آن است که کالای هزار تومانی برای شما هزینه ای کمتر از هزار تومان دارد. لذت تخفیف گرفتن خیلی زود به فراموشی سپرده می شود ، ولی هدیه تا مدتها در ذهن مشتری می ماند و بهانه ای برای تعریف این موضوع به دیگران می شود.
اما درصورتی که دلیلی موجه برای تخفیف دارید، اینگونه پیشنهادات میتوانند مؤثر واقع شوند. مثلاً اگر کار شما فروش لپتاپ است و بهتازگی تغییراتی در عرضه کالای خود ایجاد کرده اید، میتوانید بگویید:
ما عرضه سری جدید لپتاپها را آغاز کردهایم. اما مقادیر زیادی از سری قبلی که کارائی بسیار خوبی دارند باقی مانده است. این اقلام هنوز هم سیستمهای فوقالعادهای هستند. ما سرمایهگذاری سنگینی در خط جدید انجام دادهایم و در حال حاضر میخواهیم موجودی انبار قبلی را بهسرعت به فروش برسانیم.
ما 127 لپتاپ در انبار داریم. برای بهوجود آوردن یک فرصت بینظیر برای شما، آنها را نه به قیمت اصلی 890 هزار تومان، بلکه برای تامین هزینههایمان فقط با قیمت 539700 تومان عرضه میکنیم.
به قیمت خاص 539700 تومان دقت کنید که بسیار قابلقبولتر از 550 هزار تومان است. به دلیل منطقی ارائهشده برای کاهش قیمت هم توجه کنید.
بنابرین به تخفیف بعنوان هزینه و ضرری جدی برای کسب و کارتان نگاه کنید.
کلید طلایی سوم:پیشنهاد عرضه با تعداد محدود
پیشنهاد عرضه محدود، برای هر نوع محصول، خدمت یا قرارداد مشاوره که افراد باید واقعاً مشتاق باشند تا آنرا بخرند، مؤثر است.
در حقیقت این روش آنقدر مؤثر است که گاهی میارزد که عرضه خود را بهصورت هدفمند محدود کنید. بهعنوان مثال، اگر کار شما ارائه مشاوره برای ایجاد سود بیشتر در کسبوکار است، قطعاً نمیتوانید به مشتریان نامحدودی رسیدگی کنید. فرض کنید با محاسبه زمان لازم برای هر مشتری و زمان موردنیاز برای سایر فعالیتها مشتمل بر بازاریابی خدماتتان به این نتیجه رسیدید که در ماه نمیتوانید بیش از پانزده الی بیست مشتری داشته باشید. از آنجا که در هر صورت مجبورید تعداد مشتریان خود را محدود نگه دارید پس چرا عرضه محدود را جزئی از پیشنهاد خود نسازید؟
کلید طلایی چهارم: به مشتریان غیرفعال بفروشید.
در هر کسب و کار ، مشتریانی وجود دارند که دیگر خرید نمی کنند. طبق نظرسنجی که در آمریکا صورت گرفته ، مهمترین دلیل آن قطع ارتباط بین فروشنده و مشتری می باشد. پس در ارتباط بودن با مشتریان کلیدی مهم برای فروش بیشتر است. فهرستی از مشتریان غیرفعال تهیه کنید و سپس برای آنها یک کارت پستی بفرستید و به آنها یادآوری کنید که برای شما باارزش هستند. همچنین می توانید یک فروش ویژه برای آنها در نظر بگیرید تا دوباره به مشتریان فعال شما بپیوندند. راه دیگر آن است که با آنها تماس بگیرید تا محصولات جدید را به آنها معرفی کنید. همیشه بخاطر داشته باشید که فروش به مشتریانی که حداقل یکبار از شما خرید کرده اند بسیار آسانتر از فروش به مشتریان جدید است. بنابراین همیشه با مشتریان ارتباط داشته باشید و حتی اگر آنها برای مدتی از شما خرید نمی کنند ، باز با آنها تماس گرفته و ارتباط خود را با آنها حفظ کنید.
کلید طلایی پنجم: هنگامی که مشتری محصولی را می خرد ، محصولی دیگر نیز به او پیشنهاد کنید.
یکی از یافته های جالب من در زمینه بازاریابی ، مشاهده حالتی بنام “حالت خرید“ است. مشتری معمولا در ابتدا در حالت دفاعی است، سئوالات زیادی می پرسد ، از محصول ایراد می گیرد و وقتی بلاخره قانع شد که محصولی را بخرد ، وارد “حالت خرید” شده است. در این زمان خیلی راحت می توان محصولات دیگری به او فروخت. همین موضوع باعث می شود که وقتی شخصی یک دوربین عکاسی خرید ، بتوان به او یک کیف ، باتری اضافی و سه پایه و … فروخت. مشتری برای خرید محصولات بعدی مقاومت نمی کند و وسواس زیادی نشان نمی دهد. بنابرین هرگاه مشتری کالایی را سفارش داد ، کالاهای مرتبط دیگری را به او توصیه کنید. هیچگاه پیشداوری نکنید که چون مشتری در خرید اول مقاومت زیادی نشان داده ، پس کالاهای دیگر نخواهد خرید.
کلید طلایی ششم:پیشنهاد «اجازه ندهید رقبا زودتر اقدام کنند»
این نوع پیشنهادات، یکی از موفقترین پیشنهادات است که البته همیشه قابلاستفاده نیست. در این روش با بهوجود آوردن روحیه رقابتی باعث میشوید افراد برای از دست ندادن فرصت و بهدست آوردن محصول یا خدمات به شما هجوم آورند.
ما محصول آموزشی خاصی برای فروشندگان خدمات بیمهای تهیه کردهایم و هر ماه تنها تعداد مشخصی از آنرا بهفروش میرسانیم و استدلال ما برای خریداران آن است که اگر این مطالب در اختیار تمامی رقیبان باشد، روشهای آموزش داده شده دیگر منحصربهفرد نخواهند بود. در تبلیغات خود بازاریابان بیمه را تشویق میکنیم این بسته آموزشی را بخرند، قبل از آنکه رقیبان آنرا خریداری کنند. این امر آنها را به اقدام بسیار سریع و بدون تصمیمگیریهای طولانی وادار میکند. در این روش، با کمیاب ساختن کالایی که اگر بهدست رقیبان بیافتد آنها را در موقعیت بهتری قرار خواهد داد، سود خود را افزایش میدهیم.
بناربن سعی کنید همواره پیشنهادات مشخصی برای مخاطب خود داشته باشید. مشتریان با محصولات بیشماری احاطه شدهاند و فروش کار آسانی نیست. ارائه یک پیشنهاد مشخص میتواند فریاند تصمیمگیری را برای مشتری آسان سازد و فروش شما افزایش مییابد.
کلید طلایی هفتم: چیزی با ارزش به مشتریان بدهید که برای شما هزینه زیادی نداشته باشد.
شما می توانید برای محصولات خود یک جایزه در نظر بگیرید و برای مدتی محدود به تمام کسانی که از شما خرید می کنند آن جایزه را نیز ارائه کنید. جایزه می تواند یک کتاب الکترونیکی کوتاه بصورت PDF باشد که پس از هر خرید ، به آدرس ایمیل مشتری فرستاده شود. مثلا اگر مخلوط کن می فروشید می توانید راهنمایی تهیه کنید و طرز تهیه چندین نوشیدنی میوه را که با مخلوط کن قابل تهیه است برای مشتری ارسال کنید. اینکار برای شما هزینه چندانی ندارد و باعث افزایش فروش خواهد شد. اگر محصولاتی را می فروشید که کار با آنها خیلی ساده نیست ، می توانید طرز استفاده از وسیله را توضیح داده و آنرا بصورت صوتی ذخیره کنید. سپس راهنمای صوتی را بر روی سی دی به مشتریان بدهید. مطمئن باشید مشتریان برای افراد دیگر نیز ، از کسب و کار شما صحبت خواهند کرد.
نکته مهم آن است که به مشتریان یادآوری کنید که شرط تعلق جایزه به آنها آن است که خرید آنها تا قبل از تاریخ مشخصی انجام پذیرد. بدین ترتیب فروش شما بلافاصله افزایش خواهد یافت.
نویسنده:زهره پیروزی